Chips, popcorn en een boterham met kaas šŸæšŸ§€

16 februari 2019 - Willemstad, CuraƧao

We zijn alweer 9 dagen op CuraƧao, terwijl het voelt alsof we eergisteren pas aankwamen. Dat is denk ik een goed teken! Na 4 stage dagen en woensdag vrij gehad te hebben, hebben we nu weer lekker weekend! šŸ˜„
Ā

Maandag was onze eerste stagedag. Om 06:15 stond ik op, aangezien de scholen hier op tijd beginnen in verband met het weer. Mijn stageschool: Berg Carmel College begint om 07:30 en de schooldag duurt tot 12:30. Ik loop stage in groep 3. In het kort (kan ik dat?) zal ik vertellen wat ik de afgelopen dagen op stage heb meegemaakt. Er zijn verschillende dingen waar mijn mond van open viel toen ik ze hoorde of zag šŸ˜…

Rond 06:50 worden de eerste kinderen afgezet bij school. Er zijn ook kinderen die doodnormaal elke dag een kwartier te laat binnenlopen hoor! Al is mijn mentor hier niet zo blij mee. En dat laten ze hier op een duidelijke manier weten šŸ˜‰

Wanneer de bel gaat, gaan alle kinderen in een rij van jongens en meisjes staan, totdat ze naar binnen mogen.

De dag begint met een gebed. Ook wordt er gebeden voordat de kinderen gaan eten en aan het einde van de dag. Ik heb netjes meegedaan, zover dit kon. De ochtend werd daarna geopend door de leerkracht: ā€˜Goedemorgen kinderenā€™. Kinderen (dit zijn er trouwens 33) in koor: ā€˜Goedemorgen juffrouw M. En juffrouw Sjoel... het lijkt na de vierde dag al wat meer op Sjuul šŸ˜‚.

Op maandag werden de klassenregels besproken, waaronder bidden met eerbied en alleen van je plek af met toestemming van de leerkracht.

Door de dag heen wordt er vooral veel klassikaal les gegeven en werken kinderen in veel verschillende werkboekjes en schriftjes. Even met zā€™n allen een verhaaltje lezen, een bladzijde maken uit een rekenwerkboek na een korte uitleg van de leerkracht, een nieuwe letter schrijven, een taalwerkblad maken met zā€™n allen en dan ook nog een dictee van 10 woorden schrijven. Dit dictee kregen ze maandag Ć©n dinsdag mee naar huis om als huiswerk 3x over te schrijven. Elke dag krijgen de kinderen huiswerk voor de dag erna. En dit blijft niet bij 3x 10 woorden overschrijven. Nee, ze krijgen daar ook nog fijn een taalwerkblad bij.

Okey het volgende waar mijn mond van open viel: verjaardagstraktaties. Waar het in Nederland grotendeels is afgeschaft, is het hier een hele happening. Maandag was er in mijn stageklas een meisje jarig en op de school waren er ook nog een paar andere kinderen jarig. De meeste ouders geven een fortuin uit, aan een tasje met ā€˜wat lekkersā€™ (zeg maar gewoon, heel veel lekkers) erin. Dit is dan voor alle kinderen uit de klas. Chips, koekjes, pakjes drinken, snoepjes, popcorn en noem maar op. Ook mogen de jarige kinderen langs de andere klassen, waar ze ook nog wat lekkers hebben voor de leerkrachten. Een stukje chocolade taart, chocolade of ook zoā€™n gevuld tasje.

Gezonde traktatie? Echt niet. Ook in de pauze kunnen ze er wat van en nemen ze gewoon zakjes chips of popcorn mee. Toch worden er ook gewoon boterhammen met kaas gegeten in de pauze.

Na het buiten spelen moeten de kinderen rusten: stil zijn en met hun hoofd op de tafel liggen. Als de klas tussendoor niet luistert, moeten ze rusten.

Op donderdag gingen we naar dansles. Kinderen krijgen dan een kwartiertje typische CuraƧaose dansles. De meiden tegenover de jongens in een rij en swingen met die heupen!
Ā

Zo zag mijn week op stage er wel zo ongeveer uit. Ik heb helaas nog geen lessen kunnen geven, dus hopelijk komt daar volgende week verandering in. De hele dag achterin de klas observeren is namelijk ook niet ā€˜je van hetā€™.Ā

5A2F8D71-63C0-40B1-8C46-AA470B3BDA6A

Groetjes uit het, nog steeds, zonnige CuraƧao šŸ˜˜

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

Fotoā€™s

1. Angelique Reijnders:
    16 februari 2019
    Have fun,Sjuul. En zet 'm op.
  2. Marjo:
    17 februari 2019
    Da's alles in tegenstelling van hier. Maar wel gezellig geniet ervan juf sjoelšŸ¤£